ЯБЪЛКА ЗЛАТНА Текст: Маргарита Дюлгерова ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРИКАЗНОТО ДЕЙСТВИЕ Съчиняването на цялостната словесна тъкан на вълшебната приказка се състои в измисляне приключенията на героите. Л.Парпулова изтъква, че за класическата вълшебна приказка е характерно превръщането на събитията в сюжетни детайли / 8, с.42 /. Затова и действията на героите изразяват жанровата й същност. Руският литературовед В.Я.Проп, чрез функциите на героите в развитието на приказното действие, създаде стройна теоретична концепция за същината на класическата вълшебна приказка и нейния произход / 15 и 16 /. Речта на децата от началния курс е подчертано глаголна. Това е един от факторите, облекчаващи изграждането на приказното действие. Дори и най-малките играчи леко и с увлечение измислят нескончаеми приключения с избраните герои. Тук проблем е формирането на усет за художествена мяра. Често явление е създаването на самоцелно ефективни фабулни ходове. Неумението на децата да изграждат завършена композиция много ги затруднява при цялостното преразказване на съчинената фантастична история, когато тя не е подчинена на основните елементи на приказното действие: Б – беда, В – изпитания, за да бъдат заслужени вълшебните дарове, С – сражение, П – победа. В зависимост от целите и задачите на конкретното игрово занятие можем да разместваме реда на тези елементи. Възможни са 23 такива варианта. Например: в четвъртата игра – в научно-художественото помагало “Живото вълшебство” е показан един от тези варианти: началото е даряване, а приказката завършва с бедата на непослушния, мързелив герой. Докато децата усвояват играта, по-добре е да се придържаме към четирите основни момента на приказното действие, без да разместваме местата им. Разместването може да приложим паралелно с комбиниране на картите от осемте комплекта, когато играчите са опитни, също и при игра с по-големи деца, с изявени творчески възможности. Когато се променят местата на картите за елементите на приказното действие – при игра с два, три или осем комплекта карти, комбинациите неимоверно нарастват – разширява се полето за изява на детското въображение и на педагогическото новаторство. Eтапи на играта - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 Въображението...
| 1. Цели | 2. Свобода | 3. Участници | 4. Карти |