ЯБЪЛКА ЗЛАТНА Текст: Маргарита Дюлгерова (Стимулиране на детската читателска и творческа активност) Методическо помагало за учители, библиотекари, родители, ръководители на извънкласни и извънучилищни форми на учебно-възпитателния процес
ВЪОБРАЖЕНИЕТО ДА ЗАЕМЕ СВОЕТО МЯСТО ВЪВ ВЪЗПИТАНИЕТО Но как да стане това? В методическите помагала от поредицата “Театър на детската фантазия” – ТДФ – се търси отговор на този въпрос. Доразвих идеите на Джани Родари от книгата му “Граматика на фантазията” /10 / - по-конкретно: картите на В.Я.Проп и театъра на Франко Пасаторе. ТДФ е игра, в която децата сами съчиняват и илюстрират вълшебни приказки, като използват целия си жизнен опит – всичко научено, прочетено, преживяно. Претворяването на проблеми, развълнували децата или актуални за учебно-възпитателния процес, дава възможност за естетическото им осмисляне, едновременно с усвояване художествената специфика на различните изкуства. Седем години експериментирахме ТДФ в класната, извънкласна и извънучилищна работа с деца от 6 до 11 годишна възраст. Над 4000 деца участваха в занятията. Експерименталната група - за една учебна година – в края на трети клас - показа повече от два пъти по-бързо овладяване на понятийното богатство и значително по-добро владеене на родния език. На Вашето внимание предлагам шест игрови форми, обединени в три книжки: “Сладкодумко”, “Живото вълшебство”, “Ами ако…” Възможно е да бъдат разработени над 2 милиона игрови варианта на ТДФ - има широко поле за изява и на Вашите творчески търсения за обогатяване на педагогическия процес. “Ябълка златна” запознава педагозите, библиотекарите и родителите с правилата и спецификата в организирането на ТДФ - за създаване на трайни читателски навици и задълбочени, разностранни интереси към науката, изкуството и проблемите на съвременния свят. Читателското израстване на детето е критерий за цялостното му интелектуално и емоционално развитие. За съжаление, това все още не се осъзнава пълноценно - нито на организационно, нито на научно-методическо равнище. Затова и формите за съвместна дейност на родителите, библиотекарите и педагозите са традиционно неефективни и нетворчески. Помагалата от поредицата “ Театър на детската фантазия “ биха могли да обогатят възможностите Ви да разкриете и развивате способностите на Вашите деца. Игровото стимулиране на детската читателска и творческа активност прави по-радостен учебно-възпитателния процес, спомага за създаването на нестандартно – творческо мислене. Вълшебната приказка винаги е била символ на оптимизъм, борбеност и човечност. Чрез играта ТДФ децата тръгват от страната на вълшебствата към живото вълшебство на бъдния мирен свят, който те самите ще трябва да създават и бранят. Въображението...
| Eтапи на играта | 1. Цели
| 2. Свобода | 3. Участници
| 4. Карти |