УРОК № 5
Идеи за използване
на романа “Най-златното злато” в уроците по
родинознание
Нравствено-естетическата
насоченост на творбата дава възможност да я
използваме много сполучливо за формиране на
екологично мислене. Едно от тълкуванията на
романа-приказка е възприемането на родния край
като най-златното злато. Много сполучлива форма
би било едно занятие-екскурзия. Задачата на
децата може да бъде:
Да търсим, да почувстваме, да открием живото
вълшебство на нашия роден край – нашето
най-златно злато! Да помислим, как да го опазим.
Друг начин, по който можем да
използваме детските читателски възприятия, е
припомнянето на подходящ момент от книгата, във
връзка с изучавания природонаучен материал.
Например: гората – с. 15 и с. 122; дънерите се готвят
за зимата – с. 69; водата – с. 58; дъжд – как го
посрещат цветята – с.60-61; грижливият дъжд – с.74;
пролетен дъжд – с.84; гнездото – с.102; за летния
дъжд с.115 и с.116; за подземните води – с. 58.
Особено интересен е пасажът на
с.122: “Както казва приказката, корените на една
гора са свързани помежду си и тревогите и на
най-хилавото храстче са тревоги на цялата гора.”
Този откъс е особено подходящ при разглеждане на
взаимовръзката между живата и неживата природа,
между биологичната и обществената среда.
Художествените детайли,
изграждащи образите на годишните времена също
могат да послужат за емоционално обогатяване на
урока по природознание.
Урок
1 | Урок 2 | Урок 3 | Урок 4 | Урок 5 |