|
УРОК № 1
за учениците от втори до пети клас
В зависимост от възрастта и
възможностите на децата, с които работим,
избираме и формите за запознаване с творбата.
- Учителят чете на части романа и
подпомага възприемането му, като насочва
вниманието на читателите-деца към най-ярките
сравнения, метафори, фразеологични изрази.
Колективно се разглеждат илюстрациите.
- Децата се редуват да четат на
глас – упражнява се четивната техника,
изразителността и артистичността при четенето.
- Четат се възлови откъси и се
поставя задача за самостоятелен прочит на част
от романа-приказка.
- След самостоятелен прочит на
целия роман, в клас се разговаря за героите и
някои от приключенията им.
- За да осигури необходимите
бройки от книгата, учителят може да използва
възможностити на междубиблиотечното
книгозаемане. Всеки може да поиска необходимите
му книги от всяка библиотека в страната.
КАК ДА ЗАПИСВАМЕ
ВПЕЧАТЛЕНИЯТА СИ ОТ ПРОЧЕТЕНОТО ?
Донесох ви романа-приказка
“Най-златното злато”от Петя Караколева. Вижте,
колко интересни са илюстрациите. Нарисувал ги е
художникът Петър Станимиров. Днес ще се научим да
записваме впечатленията си от прочетеното. В
тетрадката - читателски дневник ще записвате
всичко, което ви е развълнувало. Първо записваме
фамилното име на писателя, после личното му име,
презимето му, заглавието на книгата, името на
художника, който я е илюстрирал. Вече сме готови
да разкажем това, което ни е направило най-силно
впечатление в тази книга.
На мен, например, много ми
хареса образа на есента в началото на романа. Ето
как аз описах впечатленията си в моя читателски
дневник:
Есента-преводачка превежда от
зелен на жълт език листата, а плодовете на узрял
език. Размества клоните, като речници в кафява
подвързия. /с.5/
Забелязахте ли – след като
съвсем накратко записах това, което ми е харесало
в описанието на есента, отбелязах на коя страница
се намира текстът. Искате ли да разберете, какво
записах по-нататък?
Когато се ядосала, Лисана от
рижа, станала червеникава, сякаш е окъпана в
червеникавия залез, а после посивяла, като небето
след залез. /с.19/ Хареса ли ви този художествен
детайл?
КАКВО ОЗНАЧАВА
ТЕРМИНЪТ ”ХУДОЖЕСТВЕН ДЕТАЙЛ” ?
Употребих нова, непозната за
вас дума. Художествените детайли – това са
тухличките, от които писателката е изградила
образите на героите и целия роман-приказка. Ето,
представете си окъпаната в червеникавия залез
Лисана – тя просто пламти от негодувание, а
посивява от яд – като небето след залез. Сякаш я
виждаме пред себе си, чувстваме гнева й от
разговора с глупавия Вълчо. Така, оприличавайки
Лисана с небето след залез, писателката гради с
тухличките на сравнението образа на нашата
хитруша. За да не забравим това, което ни е
направило впечатление, може да го запишем още
по-кратко:
Ядосаната Лисана – “окъпана в
червеникавия залез”, “посивяла като небето след
залез”. /с.19/ Този начин на записване запазва
текста на автора. Понякога можем да препишем цял
откъс, ако много ни е харесал. Например този: “
Високо над тях слънцето пусна шейсет бързи малки
лъчи, после пусна шейсет по-големи и по-бавни,
после пусна един дебел лъч и се похвали: За един
час я звърших тая работа!” Чудесен е тоя откъс,
нали? Та той е почти готова гатанка!
Как да запишем и запомним
най-ярките художествени детайли ? Сигурно
най-наблюдателните сред вас вече забелязаха, че
първо преразказах, а после цитирах описанието на
хитрата Лисана.
Първият начин се използва
по-често при големи откъси, вторият – при
по-кратки художествени детайли.
Аз най-често работя с отделни
листчета, а не с цяла тетрадка-читателски
дневник. По-лесно е да ги подредя по теми в
отделни пликове. Когато ми е необходимо мога да
обединявам или разделям записките си, да ги
групирам според темата, по която работя. Този
начин на работа е по-добър дори от компютър,
защото мога да наредя пред себе си всичките си
записки, да ги обхвана с един поглед и така да
стигна до нови идеи.
А как да запишем думичките и
изразите, които са ни харесали ? Ето, например
кокошката прави много смешна грешка – вместо
златотърсачи, тя все казва “златоизтърсачи”, а
пилетата си нарича “златоизтърсачета”.
Записваме думичката, която ни е направила
впечатление и страничката, на която сме я
срещнали. Например: с.5 – врабчетата били
“станали с опашките нагоре”; с.103 – “бодливи
ежковци с още по-бодливи думи ги нахокаха”; с.69 –
за храстите Вълчо казва: “Педя стъбло с лакът
клони! С по два лакътя бодли по тях!”
Записвайте на нов ред всеки
израз, който ви е направил впечатление. Така е
по-прегледно, а и по-лесно ще ползвате записките
си.
Като четох “Най-златното
злато” си записах няколко “мъдрости” на Прасчо,
та заедно с вас да се посмеем :
с.64-65 “Стани и ти прасе и прави,
каквото правя аз!”
“ - Приятелството е …
- Да квичим и двамата !”
Надявам се, че вече разбрахте,
как да записвате в читателския си дневник това,
което ви е направило впечатление. Хайде да
опитаме заедно ! Ще ви прочета откъс от книгата.
После всеки ще запише това, което му хареса и иска
да го запомни.
“ И поляните в тая гора бяха
хубави. Първата приличаше на голям зелен жълъд,
толкова голям и зелен, че и Прасчо не можеше да го
изяде. Втората приличаше на бяло буренце –
белите брези я обграждаха с бели дъги, дъното на
това буренце беше шарено от цветята, похлупакът
беше син от небето. За третата поляна Иа казваше,
че една нощ луната стъпила с кръгла пета сред
гората и пак отскочила към звездите, ама долу
останала следата й – поляна, кръгла като лунна
пета.”
Откъсът, който чухте се намира
на страница шеста. Запишете буквата “С”, точка,
цифрата 6. А сега всеки добре да си помисли и да
отбележи в тетрадката си това, което му е
направило най-силно впечатление в този откъс.
(След пет минути за
самостоятелна работа се прочитат впечатленията
на няколко деца.)
Да видим, кой ще запише
най-добре впечатленията си от романа-приказка
“Най-златното злато”. В библиотеката на коя
буква ще търсите книгата ? Да, на буквата “К”, при
творбите от български автори. След като
прочетете книгата на Петя Караколева, ще играем
на една много интересна игра. Ше победят тези,
които най-внимателно са я чели и най-добре са
записали впечатленията си.
Урок 1 | Урок 2 | Урок 3 | Урок
4 | Урок 5 |