УРОК № 3
за ученици от втори до пети клас
Идеи за провеждане
на комплексен урок по музика и изобразително
изкуство, на основата на предходните два урока по
роден език и извънкласно четене.
Времетраене 90 минути.
Прослушват се мелодии-загадки,
в които децата търсят познати герои от
романа-приказка “Най-златното злато”. Задача:
Посочете на кои илюстрации според вас художникът
Петър Станимиров е пресъздал най-добре характера
на героите. Кои техни качества най-ярко личат на
тази илюстрация? С какво най-много ви впечатли тя?
Какво ви развълнува най-силно,
когато четохте книгата и искате да го претворите
с багри или музика?
Словесно рисуване с елементи
на разсъждение предхожда същинското занятие, в
което децата се редуват пред черната дъска и
импровизират музикални мотиви. Работят
едновременно с другарите си, които рисуват или
моделират. Като предварителна задача може да се
прослушват плочи, препоръчани от учителя или
библиотекаря. Децата биха могли и сами да
подберат музикалните загадки в началото на часа.
На основата на изучени вече музикални мотиви
учениците с изявени способности в тази област
може да се опитат да импровизират нови мелодии.
Съобразно избраните материали
и техники за рисуване и моделиране се акцентира
на съответните герои или сюжетни моменти за
претворяване: батик или работа върху черна
хартия – за образа на нощта,например. При
изработване на кукли – трябва да си припомним
художествените детайли свързани с характера на
горските обитатели и техните мечти. С природни
материали ще представим есента, с водни бои –
акварелния зимен пейзаж, кукла от слама може да
бъде лятото. Има простор за въображението на
децата и педагога – както по отношение на избора
на материалите, тъй и на образите, които ще бъдат
претворени. Предложените тематични групи
въпроси ще подпомогнат учителя при избора.
Ирена Линкова – музикален
педагог, библиотекар от комплексния отдел
“Изкуство” в Библиотека “Л.Каравелов – Русе
подбра музикални творби, които може да се ползват
в този урок. Посочени са сигнатурите на
грамофонните плочи и героите, за които са
подходящи музикалните откъси.
ФІІ5649 ВИВАЛДИ, Антонио.
Годишните времена.
Ф3993 ИЛИЕВ, Константин. Цикъл
“Детски птици”: врабче, гълъбче, кокошка,
кукувица, славейче, вятър, лястовичка.
Ф3935 КАЗАНДЖИЕВ, Васил.
Младежки албум за пиано: дъжд, куче, заек, кълвач,
мечка, козле, мишка, врабче, ехо в гората.
ФІІ4104 МУСОРГСКИ, Модест.
Картини от една изложба: Танц на неизлюпените
пиленца.
ФІІ4500 МУСОРГСКИ, Модест. Нощ на
голия връх.
ФІІ4253п ПРОКОФИЕВ, Сергей. Петя
и вълкът.
ФІІ4110 СЕН-САНС, Камий. Карнавал
на животните: лебед, кокошки и петли, дългоухи
обитатели, слон.
ФІІ3935 ТЕКЕЛИЕВ, Александър.
Пиеси за пиано: часовник, пате, катеричка.
ФІІ3993 ХАДЖИЕВ, Парашкев.
Детски албум: вечер, воденичка.
Ф320 ХАЙДН, Йозеф. Симфония № 83:
кокошка.
ФІІ1134 ХАЙДН, Йозеф. Симфония №
82: мечка.
ФІІ3494 ХАЙДН, Йозеф. Симфония №
103: буря – първа част, началото.
ФІІ6270 ЧАЙКОВСКИ, Пьотр.
Годишните времена.
Урок
1 | Урок 2 | Урок 3 | Урок 4 | Урок 5 |