Идеи за провеждане на уроци
Въпроси за състезание
Напишете писмо до авторката

УРОК № 3
за ученици от втори до пети клас

Идеи за провеждане на комплексен урок по музика и изобразително изкуство, на основата на предходните два урока по роден език и извънкласно четене.
Времетраене 90 минути.

Прослушват се мелодии-загадки, в които децата търсят познати герои от романа-приказка “Най-златното злато”. Задача: Посочете на кои илюстрации според вас художникът Петър Станимиров е пресъздал най-добре характера на героите. Кои техни качества най-ярко личат на тази илюстрация? С какво най-много ви впечатли тя?

Какво ви развълнува най-силно, когато четохте книгата и искате да го претворите с багри или музика?

Словесно рисуване с елементи на разсъждение предхожда същинското занятие, в което децата се редуват пред черната дъска и импровизират музикални мотиви. Работят едновременно с другарите си, които рисуват или моделират. Като предварителна задача може да се прослушват плочи, препоръчани от учителя или библиотекаря. Децата биха могли и сами да подберат музикалните загадки в началото на часа. На основата на изучени вече музикални мотиви учениците с изявени способности в тази област може да се опитат да импровизират нови мелодии.

Съобразно избраните материали и техники за рисуване и моделиране се акцентира на съответните герои или сюжетни моменти за претворяване: батик или работа върху черна хартия – за образа на нощта,например. При изработване на кукли – трябва да си припомним художествените детайли свързани с характера на горските обитатели и техните мечти. С природни материали ще представим есента, с водни бои – акварелния зимен пейзаж, кукла от слама може да бъде лятото. Има простор за въображението на децата и педагога – както по отношение на избора на материалите, тъй и на образите, които ще бъдат претворени. Предложените тематични групи въпроси ще подпомогнат учителя при избора.

Ирена Линкова – музикален педагог, библиотекар от комплексния отдел “Изкуство” в Библиотека “Л.Каравелов – Русе подбра музикални творби, които може да се ползват в този урок. Посочени са сигнатурите на грамофонните плочи и героите, за които са подходящи музикалните откъси.

ФІІ5649 ВИВАЛДИ, Антонио. Годишните времена.

Ф3993 ИЛИЕВ, Константин. Цикъл “Детски птици”: врабче, гълъбче, кокошка, кукувица, славейче, вятър, лястовичка.

Ф3935 КАЗАНДЖИЕВ, Васил. Младежки албум за пиано: дъжд, куче, заек, кълвач, мечка, козле, мишка, врабче, ехо в гората.

ФІІ4104 МУСОРГСКИ, Модест. Картини от една изложба: Танц на неизлюпените пиленца.

ФІІ4500 МУСОРГСКИ, Модест. Нощ на голия връх.

ФІІ4253п ПРОКОФИЕВ, Сергей. Петя и вълкът.

ФІІ4110 СЕН-САНС, Камий. Карнавал на животните: лебед, кокошки и петли, дългоухи обитатели, слон.

ФІІ3935 ТЕКЕЛИЕВ, Александър. Пиеси за пиано: часовник, пате, катеричка.

ФІІ3993 ХАДЖИЕВ, Парашкев. Детски албум: вечер, воденичка.

Ф320 ХАЙДН, Йозеф. Симфония № 83: кокошка.

ФІІ1134 ХАЙДН, Йозеф. Симфония № 82: мечка.

ФІІ3494 ХАЙДН, Йозеф. Симфония № 103: буря – първа част, началото.

ФІІ6270 ЧАЙКОВСКИ, Пьотр. Годишните времена.

Урок 1 | Урок 2 | Урок 3 | Урок 4 | Урок 5

Hosted by uCoz