Идеи за провеждане на уроци
Въпроси за състезание
Напишете писмо до авторката

ІІ. ЛЯТО

Въпроси за самостоятелна работа в клас

ІІ.19/І.2. Слезте на етажа на лятото! Кого и какво видяхте там?с.26.
Килими, покривки,чаршафи от “зелена тревна коприна”. Вместо електрически крушки – “зрели петровки круши”. “В огнището седеше августовската жега и топлеше повече от истински огън.”

ІІ.20./ІV.56. Какво се случва с лятото, когато се разгорещи?с.27.
“Дим започва да излиза от петите до главата му – и от тревните му терлици и от житената му коса.”

ІІ.21./V.76. На какво приличат светулките лете?с.79 и 110. “ Като пръснати халчици на огнено синджирче се търсеха отново да се навържат.” “На летящи къщички със светли прозорци, на които някой ту вдига, ту спуска пердетата.”

ІІ.22./VІ.92. Кой обича да си поспива на припек и какво му се случва след това?с.87. Ягодовата поляна – събужда се “със зачервени от слънцето рамене”- “на двата слога ягоди зреят”.

ІІ.23./ІV.64. Как се надлъгват пролетта и лятото?с.131. Пролетта “ броеше жълтите цветове на гергьовчетата вместо златни жълтици, а лятото й показваше цяла шепа патровки ябълки и твърдеше, че са кръгли бучки злато.”

ІІ.24./ІV.65. Кои са топките, разхвърляни от извора, чак до водопада?с.175.
Слънцата – сутрешно, обедно, следобедно, залязващо, надоблачно.

ІІ.25./V.73. Какво направило лятото, преди да се върне в къщата на годината? с.178. “Натика летните слънца из дрехите си и заприлича на хлапак, натъпкал джобовете и пазвата си с ябълки, пък най-хубавата захапал за всеки случай.”

ІІ.26./ІІ.27. Как изглежда мъничкият дъждец?с.181
“От едно малко облачно ведро, пълно с дъждовна вода, се поля мъничък дъждец, съвсем мъничък – преди още мократа му петичка да стъпи долу на земята, отгоре се зададе и стъклената му главичка.”

ІІ.27./ІІ.26. Къде отиват пеперудите след дъжд?с.181.
“Накацали на дъждовната дъга”. “Славеят я изпи, за да му е пъстър и извит гласът. Горските жители не му се разсърдиха, защото той веднага запя и пееше и пееше, докато във висинето заблестя нова дъга – още по-пъстра, още по-извита – като славеева песен.”

ІІ.28/ІІ.29. Къде отива дъгата? с.181. Прочетете откъса!

ІІ.29/ІІ.28. Какво правят тополите?с.180. “Като зелени фиби защипваха синята коса на небето, за да не я пилее вятърът.”

ІІ.30/ІІ.31. “Не само дъгата след дъжд пият в тая гора”, а какво още пият?с.181 и с.37. “И въздуха пият след дъжд, листата го пият.” “Стъмнеше ли се, тополите правеха от листата си зелени лъжици и даваха на гората да пие тишина.”

ІІ.31/ІІ.30. На какво прилича ехото?с.180. На прозрачни птички.

ІІ.32./І.12. Как приказката стига до облаците и какво става след това?с.61.
“По прозрачните стъпала стигна до облаците, събуди ги, заваля тих, кротък, хубав дъжд.”

ІІ. ЛЯТО

Въпроси за самостоятелна работа у дома или в библиотеката

ІІ.33. Какво прави дъждът?с11. Опитва се да съшие небето и земята.

ІІ.34. Кое зеленоного животинче оставя зелени стъпки по дънера на явора?с.62. Бръшлянът.

ІІ.35. Къде е стоял дъждът?с.94-95. В стомната на лятото.

ІІ.36. Кога и къде мравката шляпа с боси крачета?с.110. През лятото по четирилистната детелина.

ІІ.37. Кои са жълтите месечинки в зеленото небе на тревата?с.145. Лютичетата.

ІІ.38. Защо се уплашила зимата от раницата на лятото?с.75. П
От горещото слънце, растящата пшеница, жабите, птичките, реката.

ІІ.39. Кой и какви криле подарил на въздуха към пладне?с.78. П
Водното конче му подарило прозрачните си треперливи криле.

ІІ.40. Коя е поляната от бял равнец? Опишете я!с.115. П
Облаците, слънчевите лъчи, мълниите.

ІІ.41. Как небесната буря изпробва облачния си лък?с11. П.
Кои думи се повтарят? Защо? /Да се прочете описанието на бурята на с.11, като се обърне внимание на звукописа и ритъма на фразата./

Hosted by uCoz