ІІ. ЛЯТО
Въпроси за
самостоятелна работа в клас
ІІ.19/І.2. Слезте на етажа на
лятото! Кого и какво видяхте там?с.26.
Килими, покривки,чаршафи от “зелена тревна
коприна”. Вместо електрически крушки – “зрели
петровки круши”. “В огнището седеше
августовската жега и топлеше повече от истински
огън.”
ІІ.20./ІV.56. Какво се случва с
лятото, когато се разгорещи?с.27.
“Дим започва да излиза от петите до главата му –
и от тревните му терлици и от житената му коса.”
ІІ.21./V.76. На какво приличат
светулките лете?с.79 и 110. “ Като пръснати халчици
на огнено синджирче се търсеха отново да се
навържат.” “На летящи къщички със светли
прозорци, на които някой ту вдига, ту спуска
пердетата.”
ІІ.22./VІ.92. Кой обича да си
поспива на припек и какво му се случва след
това?с.87. Ягодовата поляна – събужда се “със
зачервени от слънцето рамене”- “на двата слога
ягоди зреят”.
ІІ.23./ІV.64. Как се надлъгват
пролетта и лятото?с.131. Пролетта “ броеше жълтите
цветове на гергьовчетата вместо златни жълтици,
а лятото й показваше цяла шепа патровки ябълки и
твърдеше, че са кръгли бучки злато.”
ІІ.24./ІV.65. Кои са топките,
разхвърляни от извора, чак до водопада?с.175.
Слънцата – сутрешно, обедно, следобедно,
залязващо, надоблачно.
ІІ.25./V.73. Какво направило
лятото, преди да се върне в къщата на годината?
с.178. “Натика летните слънца из дрехите си и
заприлича на хлапак, натъпкал джобовете и
пазвата си с ябълки, пък най-хубавата захапал за
всеки случай.”
ІІ.26./ІІ.27. Как изглежда
мъничкият дъждец?с.181
“От едно малко облачно ведро, пълно с дъждовна
вода, се поля мъничък дъждец, съвсем мъничък –
преди още мократа му петичка да стъпи долу на
земята, отгоре се зададе и стъклената му
главичка.”
ІІ.27./ІІ.26. Къде отиват
пеперудите след дъжд?с.181.
“Накацали на дъждовната дъга”. “Славеят я изпи,
за да му е пъстър и извит гласът. Горските жители
не му се разсърдиха, защото той веднага запя и
пееше и пееше, докато във висинето заблестя нова
дъга – още по-пъстра, още по-извита – като
славеева песен.”
ІІ.28/ІІ.29. Къде отива дъгата?
с.181. Прочетете откъса!
ІІ.29/ІІ.28. Какво правят
тополите?с.180. “Като зелени фиби защипваха синята
коса на небето, за да не я пилее вятърът.”
ІІ.30/ІІ.31. “Не само дъгата след
дъжд пият в тая гора”, а какво още пият?с.181 и с.37.
“И въздуха пият след дъжд, листата го пият.”
“Стъмнеше ли се, тополите правеха от листата си
зелени лъжици и даваха на гората да пие тишина.”
ІІ.31/ІІ.30. На какво прилича
ехото?с.180. На прозрачни птички.
ІІ.32./І.12. Как приказката стига
до облаците и какво става след това?с.61.
“По прозрачните стъпала стигна до облаците,
събуди ги, заваля тих, кротък, хубав дъжд.”
ІІ. ЛЯТО
Въпроси за
самостоятелна работа у дома или в библиотеката
ІІ.33. Какво прави дъждът?с11.
Опитва се да съшие небето и земята.
ІІ.34. Кое зеленоного животинче
оставя зелени стъпки по дънера на явора?с.62.
Бръшлянът.
ІІ.35. Къде е стоял дъждът?с.94-95.
В стомната на лятото.
ІІ.36. Кога и къде мравката
шляпа с боси крачета?с.110. През лятото по
четирилистната детелина.
ІІ.37. Кои са жълтите месечинки
в зеленото небе на тревата?с.145. Лютичетата.
ІІ.38. Защо се уплашила зимата
от раницата на лятото?с.75. П
От горещото слънце, растящата пшеница, жабите,
птичките, реката.
ІІ.39. Кой и какви криле подарил
на въздуха към пладне?с.78. П
Водното конче му подарило прозрачните си
треперливи криле.
ІІ.40. Коя е поляната от бял
равнец? Опишете я!с.115. П
Облаците, слънчевите лъчи, мълниите.
ІІ.41. Как небесната буря
изпробва облачния си лък?с11. П.
Кои думи се повтарят? Защо? /Да се прочете
описанието на бурята на с.11, като се обърне
внимание на звукописа и ритъма на фразата./ |